Jumaat, 7 Oktober 2016

Gunung Bah Gading via Air Terjun Tigok

Tarikan utama saya mendaki Gunung Bah Gading 1620 meter, adalah Air Terjun Tigok. Jadi apabila teman yang mengetuai trip ke gunung ini mengajak saya ke sana pada awal October 2016, saya terus setuju untuk turut serta. Kami berkumpul di kedai Mamak Salim keluar dari tol lebuhraya Utara-Selatan Exit Bidor. Setelah menyerahkan senarai nama peserta ke pejabat polis, kami memandu ke kampung orang asli di Pos Gedung melalui Jalan Paku di Bidor. Hampir sejam memandu melalui jalan mini tar, kami sampai di kampung orang asli di Pos Gedung. Sampai di sana kami bersiap sedia, "briefing" dan sesi berkenalan ala kadar diadakan sebelum memulakan trekking pada jam 10:45 pagi.

Perjalanan awal, kami melalui kebun buah-buahan milik penduduk kampung dan menyeberangi sungai. Kebetulan musim buah-buahan masih berlarutan, jadi kami berpeluang menikmati buah durian semasa trip ini. Kami trekking secara santai dan trek mendatar dari Kampung Pos Gedung sehingga sampai ke Kem Tigok

Buah Tampoi yang sedang berbuah lebat.
      Setelah menyeberangi sungai sekitar 8 kali kami singgah untuk masak dan makan tengahari pada pukul 13:00 petang. Kami kemudiannya meneruskan perjalanan ke Kem Tiguk pada jam 15:05 petang setelah berehat dan makan. Saya yang berjalan di dalam kumpulan terakhir sampai di Kem Tiguk pada jam 16:00 petang. Setelah mendirikan khemah kami melakukan aktivity bebas dan saya bersama beberapa orang teman terus menikmati kesegaran Air Terjun Tiguk yang dingin dan bersih.

Keesokan paginya kami bangun sekitar 2:30 pagi untuk meneruskan pendakian ke puncak. Kami bersarapan dan memulakan pendakian pada pukul 3:50 pagi. Trek ke puncak hampir 90% mencacak. Akhirnya saya yang mendaki di kumpulan akhir sampai di puncak pada jam 8:30 pagi. Di puncak Gunung Bah Gading terdapat penanda beirut dan pemandangan 360 darjah dapat dilihat dari puncak setinggi 1620 meter ini. Kami juga dapat melihat puncak Gunung Batu Putih dengan jelas.

Latar belakang Gunung Batu Putih

Setelah puas bergambar kami mula bergerak turun dari puncak sekitar jam 9:30 pagi. Kumpulan pertama sampai di Kem Tigok sekitar jam 11:00 pagi manakala saya yang berjalan di kumpulan akhir sampai jam 14:00 petang. Selesai makan kami bersiap sedia untuk pulang dan kami meneruskan perjalanan sekitar jam 15:30 petang.

Kami sampai di kampung orang asli Pos Gedung pada pukul 19:30 malam. Sejam kemudian kami memandu keluar dari Kampung Pos Gedung menuju destinasi masing-masing. Terima kasih Allah.

Itinerary:
Day 1:
Berkumpul di kedai Mamak Salim Exit Tol Bidor (kanan).
09:30- Memandu ke kampung orang asli Pos Gedung (sekitar 50 minit).
10:45- Mula trekking ke Kem Tigok.
16:00- Sampai Kem Tigok (bermalam).
Day 2:
03:50- Mula mendaki ke puncak (sekitar 3-4 jam /normal).
08:30- Sampai puncak (saya di kumpulan akhir)
09:30- Bergerak turun dari puncak ke Kem Tigok (sekitar 2 jam / normal).
15:30- Bergerak keluar dari Kem Tigok.
19:30- Sampai di kampung orang asli Pos Gedung.
20:30- Bersurai menuju destinasi masing-masing.

Nota:
1- Gunung Bah Gading,1620 meter terletak di Bidor, Perak dan memerlukan kebenaran dan permit dari Pejabat Hutan Daerah Perak Selatan (Tapah).
2- Ada dua laluan ke puncak Gunung Bah Gading iaitu melalui Kem Orkid atau melalui Air Terjun Tigok.
3- Permit seorang Rm10 (dibayar kepada Pejabat Hutan Daerah Perak Selatan / Tapah)
4- Permit kumpulan (2-100 orang) Rm20 juga di bayar di pejabat yang sama (guide boleh uruskan).
5- Guide:
A) Alen (012-5762402),  B) Yoyo (013-5179192).
Cadangan: pendakian 3 hari 2 malam lebih santai.